پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ایران برای گسترش همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های بغداد و کربلا بصره، واسط، بابل و الزهرای کربلا ۶ تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

هیات پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ایران شامل جواد محمدی رئیس پژوهشگاه، کمال الدین حق بین رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی، سیدمحمدامین موسوی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، محمدعلی ملبوبی معاون فناوری و دکتر حجت اله ربانی طی روز‌های ۹ تا ۱۲ آبان از دانشگاه‌های بغداد، کربلا بصره، واسط، بابل و الزهرای کربلا بازدید کرده و با روسا و مقامات آن دانشگاه‌ها و مراکز علمی، نشست‌های تخصصی در خصوص نحوه گسترش همکاری‌های علمی مشترک برگزار کردند. در همین راستا، ۶ یادداشت تفاهم و تفاهم نامه با دانشگاه‌های مذکور به منظور عملیاتی کردن موارد زیر به امضای روسای طرفین رسید. موارد موردنظر طرفین برای شروع همکاری‌های مشترک به شرح زیر است.

۱ – شروع طرح‌های تحقیقاتی مشترک قابل اجرا توسط دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی.
۲ – اشتراک گذاری تلاش‌ها برای شروع دوره‌های اعتبار-مشترک تایید شده در بیوتکنولوژی 
۳ – برگزاری کارگاه‌های حرفه‌ای در پژوهشگاه و دانشگاه‌های عراق برای به روز رسانی دانش و تخصص اعضاء هیات علمی.
۴ – پیگیری مراحل قانونی برای افتتاح شعبه پژوهشگاه در دانشگاه‌های عراق
۵ – هموارسازی راه برای افتتاح مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در دانشگاه‌های عراق
۶ – تبلیغات، تشویق و به اشتراک گذاری پتانسیل‌ها در برگزاری کنگره‌های مربوط به بیوتکنولوژی، استارت آپ‌ها و نمایشگاه‌های نوآوری در پژوهشگاه و دانشگاه‌های عراق
۷ – همکاری برای راه اندازی مجله بین المللی بیوتکنولوژی در دانشگاه‌های عراق
۸ – تبادل اساتید و دانشجویان
۹ – همکاری برای ارتقای بازاریابی استارت آپ‌های بیوتکنولوژی هر دو طرف.
۱۰ – ایجاد میز‌های دائمی همکاری‌های علمی مشترک پژوهشگاه و دانشگاه‌های عراق در هر موسسه و برگزاری جلسات سالانه منظم برای بررسی و ارتقای پیشرفت برنامه‌های مشترک.

شایان توجه است قریب یک ماه پیش هیاتی از مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه بصره از پژوهشگاه بازدید کرده بودند و این سفر در پاسخ به درخواست دانشگاه‌های مذکور و با هدف ارتقای تعاملات علمی بین المللی با کشور همسایه و مسلمان انجام شد.

محمدی ضمن اشاره به دستاورد‌های مثبت این سفر علمی در این باره اظهار داشت با توجه به سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر افزایش دیپلماسی علمی و وجود ظرفیت‌های مشترک، امید است در آینده نزدیک برنامه اجرایی مشترک و پروژه‌های پژوهشی، آموزشی و فناوری در راستای موارد مورد توافق طرفین آغاز و عملیاتی شوند.

وی افزود خوشبختانه توافقات خوبی با دانشگاه‌های عراق داشتیم و این مراکز علمی تمایل فراوانی به برقراری ارتباطات علمی، تربیت نیروی انسانی متخصص و انجام پروژه‌های کاربردی دارند که ان‌شاء‌الله با تشکیل کارگروه‌های مشترک کاری پیگیری خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.